Пам'ятки для учнів
- Як працювати з історичною картою
- 1. Прочитай назву карти.
- 2. Ознайомсяз кожним умовним позначенням легенди карти.
- 3. Знайди на карті умовні позначення, зазначені в легенді;докладніше зупинись на тих, які необхідні при вивченні конкретного питання.
- 4. Прослідкуй за допомогоюстрілок напрямки походів.
- 5. Визначмісцябитв.
- Як працювати з історичним документом
- 1. Прочитай назву документа. Хто автор? Коли і де написаний?
- 2. Який змістдокумента( розповідь, універсал, закон, інструкція тощо.)
- 3. Які завдання ставиш перед собою?
- 4. Уважно прочитай текст документа.
- 5. З’ясуй незрозумілі поняття , значення окремих слів.
- 6. Проаналізуй , чи зрозумівтекст документа.
- 7. Виконай поставлене завдання.
- Завдання :
- 1) Дай характеристику подіям, особам, історичним явищам , про які йдеться.
- 2) Виділи зі змісту найголовніше і запиши взошит.
- 3) Зроби свої висновки щодо змісту документа.
- 4) Зроби конспект документау вигляді : а) тез; б) плану; в) окремих цитат;г) хронологічної таблиці.
- 2. Пам'ятка вивчення повсякденності
- 1. Впливнавколишнього середовищана спосіб життя людини.
- 2. Щовизначало долю людини, її інтереси й життя?
- 3. Роль церкви в житті суспільства.
- 4. Будні і свята селаі міста.
- 5. Ставлення до війни.
- 6. Житло, домашнєначиння, їжа, одяг людини.
- 7. Особливості етикету.
- 8. Ритм життя в певну епоху.
- 9. Як здійснювався зв'язок між людьми, містами й державами, як розширювалисьуявлення про світ?
- 10. Визначте спільне й відмінне у традиціях, етикеті у той час і в наші дні.
- Як аналізувати історичну подію
- 1. Коли відбулася дана подія?
- 2. Назвіть територію чи країну, в якій вона відбулася?
- 3. Які історичні обставини зумовили її?
- 4. Який розвиток вона отримала надалі?
- 5. Які соціальні верстви (групи) були основними учасниками події?
- 6. Роль у події історичної особи (якщо така була)?
- 7. Який слід залишилав історії регіону, країни, світу?
- 8. Подія була випадковою чи закономірним явищем?
- 9. Як би повелисяви за таких умов?
- 10. Ваша оцінка події.
- 3. Як скласти історичний портрет
- 1. Опишітьісторичні обставини, в яких діяла ця людина.
- 2. Згадайте, коли і де, в якій країні, в якій сім'ї вона народилася?
- 3. Опишітьїї зовнішність, риси характеру. Які з них вам подобаються, які ні? Чому?
- 4. Встановіть, які завдання ставив цей діячперед собою і своїми прихильниками.
- 5. Назвіть найбільш відомі йогосправи.
- 6. Подумайте, інтересам якогокласу, яким верствам населення служив?
- 7. Оцінітьйого діяльність: — Як полководця; — Як дипломата; — Як державногодіяча. Чи немаєв них протиріч?
- 8. Зробіть висновок, використовуючи висловлювання відомих істориків.
- Оцінка діяльності історичної особи
- 1. Про кого йде мова? Ким він(вона) були?
- 2. Чому його(її) вважають історичноюособою? Що ви вважаєте головним результатом його(її) діяльності?
- 3. Якими засобами він(вона) досягли своєї мети? Чи схвалюєте ви ці засоби?
- 4. Які риси характеру допомогли, а які — заважали йому (їй) досягти результатів?
- 5. Чи могли ці результати бути досягнуті без його участі та іншими засобами?
- 6. Як результати йогодіяльності змінили життялюдей? Чого більше позитивного чи негативноговбачаєте в цих результатах?
- 4. Як аналізувати історичну карикатуру
- 1. Чи можете ви впізнати персонажів, зображених на карикатурі?
- 2. Якщо це реальні люди, то назвіть їх і те, яке місце вони посідали в суспільстві на час створення карикатури.
- 3. Перевірте дату створення карикатури. Якій події присвячена карикатура?
- 4. Щови знаєте про події, а також про персонажів, зображених на карикатурі?
- 5. Щоозначає підпис під карикатурою? Вінсмішний чи іронічний? Якими засобами досягається той чи інший ефект?
- 6. Персонажі на карикатурі зображені позитивно чи негативно?
- 7. Наскільки ефективна карикатура у досягненні своєї мети?
- 8. Чи зміниладана карикатура вашу оцінку про осіб, яких зображено на карикатурі?
- Як аналізувати історичну фотографію
- 1. Що, по-вашому, зображено націй фотографії?
- 2. Хто ці люди? Чим вони займаються?
- 3. Які ще об'єкти зображено?
- 4. Орієнтовно назвіть, коли, по-вашому, моглабути зроблена ця фотографія (Рік. Період. Подія.).
- 5. В яку пору року зроблена фотографія?
- 6. Чи це звичайна фотографія, чи для неї спеціальнопозували перед камерою?
- 7. Яку максимальну інформаціюми можемопочерпнути з фото?
- 8. Назвіть інші історичні джерела, які могли б вам допомогти перевірити правильність ваших висновків, зроблених на основі фотографії.
- 9. Щовам уже відомо про події, які зображенона фотографії, з попередніх уроків історії?
- 10. Чи викликала фотографія питання, на які ви хотіли б отримати відповідь?
- 5. Як сформувати історичні поняття
- 1. Створіть цілісну картину історичного явища, у якому відбитовсі істотні ознаки явища.
- 2. Виділітьістотні ознаки явища.
- 3. Визначте термін, що закріплює дане поняття.
- 4. Випишітьзначеннятерміна зі словника.
- 5. Виконайте завдання з використанням нового поняття, вживання нового терміна.
- 6. Виробітьуміння оперувати новими поняттями застосовувати йогодля пізнання нового історичного матеріалу або для аналізу його з нових точок зору.
- Як вивчати революцію
- 1. Визначити передумови події.
- 2. З'ясувати причини (об'єктивні та суб'єктивні).
- 3. Виділити її головні завдання.
- 4. Визначити характер революції.
- 5. Рушійні сили і керівники (історичні постаті)
- . 6. Початок революції (подія).
- 7. Хід революційної боротьби (основні етапи, хронологічна таблиця).
- 8. Результат.
- 9. Причини перемоги (поразки).
- 10. Наслідки революції.
- 11.Значення революції.
- 6. Як вивчати війну
- 1. З'ясувати міжнародну обстановку.
- 2. Визначити причини та характер війни.
- 3. Привід.
- 4. Вказати сили сторін, що протистоять.
- 5. Початок війни.
- 6. Хід війни (її основні етапи, хронологічна таблиця).
- 7. Закінчення війни (умови миру).
- 8. Результат війни.
- 9. Причини перемоги (поразки).
- 10. Історичне значення події.
- План характеристики архітектурної пам'ятки
- 1. Назва архітектурної пам'ятки.
- 2. Вигляд архітектурної пам'ятки.
- 3. Призначення пам'ятки.
- 4. Час створення і місце будування.
- 5. Держава, в якій створено архітектурну пам'ятку.
- 6. Замовник або ініціаторстворення.
- 7. Автор (архітектор).
- 8. Матеріал для будівництва.
- 9. Основні компоненти споруди.
- 10. Споруда поодинока чи збудована в ансамблі? Споруди, які входять до ансамблю.
- 11. Види мистецтва, використані у споруді.
- 12. Значення цієї пам'ятки архітектури для історії та культури країни, в якій вона побудована. 13. Ваше особисте враження від пам'ятки.
- 7. Як описати грошову купюру
- 1. Хто зображений на даній купюрі? Щови знаєте про цю особу?
- 2. Яка будівля вміщенана звороті? Що вам відомопро її спорудження та історію?
- 3. Поясніть, який зв'язок є між малюнками, розміщеними з обох сторін.
- 4. Щовам відомо про час появи даної купюри? Дайте коротку характеристику цьому періоду.
- 5. Якби ви були причетні до карбування грошей, когоб ви зобразили на них? Обгрунтуйте.
- Аналіз історичних явищ та подій
- 1. Уважно прочитайте текст.
- 2. Визначте причини певногосуспільного явища.
- 3. Визначте етапи його розвитку.
- 4. Визначте характерні риси кожного етапу.
- 5. Визначте чинники, які обумовили коженз цих етапів.
- 6. Визначте наслідки кожного етапу.
- 7. Визначте суть явища.
- 8. Визначте історичне значення цьогосуспільного явища.
- 8. Як визначати причинно-наслідкові зв'язки
- 1. Які труднощі можна назвати найхарактернішими длявихідногоетапу процесу?
- 2. Коли вони почали виникати?
- 3. У яких сферах життєдіяльності вони почали виявлятися?
- 4. У чому полягає їхній шкідливий вплив?
- 5. Інтереси яких сил перетнулисяна цьому етапі?
- 6. Щостало об'єктом протистояння цих сил?
- 7. Коли, в якому напрямі і яким чином почався процес розв'язання проблем?
- Пам'ятка для учнів по складанню плану
- 1. Уважно прочитати назву теми плану, текст параграфа і відібрати тільки той матеріал, котрий висвітлює тему плану.
- 2. З'ясувати зміст матеріалу в цілому.
- 3. Визначити характер викладу матеріалу (сюжетний, пояснювальний, конспективний), з'ясувати завдання вивчення матеріалу, щоб врахувати це при складанні плану.
- 4. Залежно від виду плану обрати один з визначених шляхів; якщо план простий, розділити текст на завершені за змістом частини, визначити в них головну думку, чітко, ясно, конкретно сформулювати їх і записати; якщо план розгорнутий, порівняти головні думки між собою і записати у вигляді основних пунктів, знайти положення, яке пояснює, висвітлює головні думки, записати їх у вигляді підпунктів.
- 5. Склавши план перевірити, чи розкриває він зміст теми, чи допомагає засвоїти матеріал, уявити картину історичної події, зрозуміти причини історичних подій і явищ, зробити висновки. Розрізняють план за ступенем складності: простий і розгорнутий. Крім того, виділяють: картинний план, що об'єднує фрагменти історичного образу в цілісну картину; план-перелік суттєвих ознак; тезовий план; стереотипний план, що складається із загальних положень і конкретизується під час розгортання.
- 9. Як навчити учнів локалізувати події в часі
- 1. Визначте тривалість і послідовність подій.
- 2. Зіставте історичні подій між собою.
- 3. Зіставте процеси з певним періодом історії.
- 4. Зіставте однотипні процеси вітчизняної та всесвітньої історії.
- Як організувати дискусію на уроці
- 1. Сперечатисяпо суті: головне в дискусії аргументи, факти, логікаі доказовість.
- 2 .І уникати реплік, що принижуютьлюдську гідність, поважати думку опонента.
- 3. Прагнути зрозуміти йогораніше, ніж критикувати, виявляти стриманість.
- 4. Чітко формулювати власну думку.
- 5. Прагнути встановити істину, а не демонструвати власне красномовство.
- 6. Виявляти скромність і самокритичність, вміння з гідністювизнавати недостатність своєї аргументації.
- 10. Як правильно зіставляти історичні події з періодами (епохами), орієнтуючись у науковій періодизації історії
- 1. Уважно прочитайте текст про історичну подію.
- 2. Визначте дату події, про яку йдеться (дата може бути прямою-поданою в тексті, непрямою-такою, що міститьсяв тексті у формі натяку).
- 3. Визначте, якому історичному періоду належитьподія.
- 4. Визначте характерні риси цьогоперіоду.
- 5. Визначте причини та мету події.
- 6. Зіставте дану подію з епохою, під час якої вона відбулася.
- 7. Зробіть висновок, чи відповідала зазначена подія тому історичному періоду, коли відбулася.
- Список використаної літератури 1. Баханов К. О. Інноваційні системи, технологіїтамоделі навчання історії в школі / К. О. Баханов. — Запоріжжя: Просвіта, 2000. —160 с. 2. Баханов К. О. Навчання історії в школі: інноваційні аспекти / К. О. Баханов. — X.: Основа, 2005. —128 с. 3. ГерасименкоС. П. Збірка пам'яток з історії. 5-11 клас. Посібникдля вчителяі учнів / С. П. Герасименко. - Дроздів, 2009. - 27 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар